Konstant fast i samme mad - 8 mdr.

4. februar 2017

Alder:
8 mdr.

Konstant fast i samme mad - 8 mdr.

Kære Helen

Det handler om mad igen. Synes ikke rigtig vi kommer nogen vegne med maden og hænger konstant fast i det samme mad.

Lillesøster er nu blevet 8 måneder og skal starte i vuggestue efter påske hvor hun er ca. 10,5 måned. Det ville være rigtig godt hvis hun på det tidspunkt kunne spise alm. mad og ikke kun pulvergrød og mad på glas.

Hun får fortsat flaske to gange i dagtimerne, altså før formiddagslur og før eftermiddagslur. Formiddagsluren er næsten altid længere end eftermiddagsluren eller vi er som regel mere sikker på en længere lur der. Hun sover først formiddagslur omkring kl. 10.

Jeg ville droppe formiddagsflasken, da jeg tænker det er på tide og får netop at gøre plads til mere alm. mad.

Hun får måske formiddagsflaske omkring kl. 9.45-10 og spiser den og får så tilbudt frokost omkring kl. 12.30 for at være sikker på at hun kan spise noget.

Jeg prøver at tilbyde hende bondebrød med forskelligt smørbart men hun er ikke meget for det. Får måske en haps og vil så ikke åbne munden for mere. Har forsøgt at ligge små hapser hun selv kan tage men får ikke rigtig puttet dem i munden. Har også lagt stave af bondebrød med pålæg på som hun selv kan tage og dem kan hun bedre få fat i og er begyndt at tage dem til munden og bide stykker af men ofte måske for store stykker eller flere på en gang og så er hun ved at kløjs i det og bliver ked af det. Så det ender altid med at hun får et glas med mad eller en blanding af grød og lidt gulerodsmos fra glas til frokost.

Som du ved har jeg forsøgt mig med alverdens grøntsager til mos og prøvet at supplere dem med grøden som hun kan lide men hvis hun kan smage grøntsagerne så vil hun bare ikke have det.

Til aftensmad har jeg forsøgt med ...

Annonce

... vores retter både i stykker og blendet. Synes tit at det bliver en meget gryntet masse når det bliver blendes og blander det så med smør og mme for at få en mere lind konsistens men det vil hun heller ikke have. Har forsøgt med boller i karry, spagetti og kødsovs men intet virker. Har forsøgt ikke at blende risene men så virker det bare til at hun ikke kan få dem rigtig ned. Hun kan godt lide karrygryde på glas og lasagne og kødsovs på glas. Har prøvet at blande vores mad og glas men det går heller ikke.

Til morgenmad får hun mild pulver havregrød men forsøger hun at blande med to skefulde alm. havregrød i så der kommer til konsistens samtidig får hun også lidt frugtmos på. Hvis der er for meget alm. havregrød på så vil hun igen ikke spise det.

Hun har ikke rigtig nogen mellemmåltider da hun ikke er interesseret i det. Nogen gange om eftermiddag alt efter hvor tidligt hun er vågnet fra lur tilbyder jeg hende lidt frugtmos og frugt i hånden men hun er virkelig ikke interesseret i det. Jeg giver hende også frugt i hånden om morgenen efter morgenmad og også en bolle med fx. ost eller leverpostej men der ryger ikke rigtig noget ned og vil heller ikke rigtig have stykker af mig hvis jeg prøver det. Har forsøgt bare med fingrene og også med gaffel.

Hun tager jo rigtig godt på og spiser også godt på de tre måltider hvor hun får pulvergrød og glas. Hun spiser en hel portion havregrød, en portion grød med lidt mos til frokost og stort set et helt glas til aften.

Jeg synes ikke rigtig jeg kan komme videre og over på vores mad, og har snart ikke flere ideer til hvad jeg skal gøre.

Jeg er også nervøs for at hun får for mange risretter i glas og grød, da mange af dem indeholder ris.

Håber du kan hjælpe mig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder